Ir para o conteúdo principal Saltar para a pesquisa Saltar para a navegação principal
Sustainability

Sustentabilidade na WEICON

Produtos químicos e sustentabilidade - será que isso é possível?

A nossa empresa familiar, que opera a nível internacional, produz produtos químicos há mais de 70 anos. Mantemos as indústrias mundiais a funcionar com os nossos adesivos e vedantes, que são utilizados na produção, reparação, manutenção e assistência técnica. Mas, inevitavelmente e com razão, surge a questão: será que nós, enquanto empresa química, podemos atuar de forma sustentável?

A nossa resposta a esta questão é definitivamente sim. Atualmente, todas as empresas têm a responsabilidade de abordar a questão da sustentabilidade em profundidade. E cada empresa pode tomar medidas dentro das suas possibilidades para permitir que as gerações futuras tenham um futuro que valha a pena viver.

Nesta página explicamos como lidamos com o tema da sustentabilidade na WEICON. Revelamos quais as pequenas e grandes medidas que tomámos para viver de uma forma sensata hoje em dia e como iniciamos novos desenvolvimentos para ajudar a moldar um futuro cheio de esperança.

ann-katrin-weidling-weicon
„Qualquer empresa que, nos dias de hoje, ainda acredite que a questão da sustentabilidade não lhe diz respeito, não compreendeu o que está em causa.“

ANN-KATRIN WEIDLING, DIRECTORA-GERAL DA WEICON

O que fazemos

CO2-Kreislauf-Kompensieren-Reduzieren-Vermeiden

Poupar e reduzir o CO2

Compensar o CO2 é muito bom, mas não é suficiente na luta contra as alterações climáticas! Por isso, a compensação deve ser sempre acompanhada por medidas de poupança e redução de CO2. Acima de tudo, isto significa questionar criticamente os nossos processos existentes e iniciar mudanças na WEICON - tanto em grande como em pequena escala.

Demasiada teoria? Aqui estão alguns exemplos concretos:


solarenergie-weicon

Utilizar a energia de forma responsável

A fim de contribuir para a transição para a energia verde, desde o início de 2022 que utilizamos exclusivamente eletricidade verde na nossa sede em Münster. Além disso, foram instalados sistemas fotovoltaicos numa grande parte dos nossos edifícios.

Quando se trata de poupar energia, mesmo pequenas mudanças podem fazer uma grande diferença: por exemplo, substituímos numerosas lâmpadas fluorescentes por LEDs, reduzimos significativamente o número de horas de iluminação exterior e a intensidade de várias luzes interiores e substituímos a iluminação permanente na nossa loja de ferramentas por detectores de movimento.

weicon-tools-kartonagen

Cartão em vez de plástico

As embalagens blister são coisa do passado na WEICON! Desde o início de 2020, as nossas ferramentas têm uma embalagem exterior reciclável. Desta forma, reduzimos efetivamente o plástico - reduzindo a nossa utilização de plástico em seis toneladas por ano.

e-mobilitaet-fahrrad-leasing-weicon

Aluguer de bicicletas e mobilidade eléctrica

O que é que provoca um nível particularmente elevado de emissões de CO2? Exatamente, a deslocação diária de carro para o trabalho. Graças à nossa oferta de aluguel de bicicletas, os nossos colaboradores podem deslocar-se para o trabalho sem poluição. É claro que os colegas que vivem longe continuam a depender do seu carro, mas muitas pessoas de Münster chegam de bicicleta.

Também analisámos o tema da mobilidade eléctrica e instalámos 15 estações de carregamento na nossa sede. Além disso, estamos a utilizar cada vez mais motores eléctricos na nossa frota de veículos na Alemanha.
nachhaltige-abisolierwerkzeuge-weicon

Série de ferramentas sustentáveis

Com a nossa série de ferramentas Green Line, abandonámos completamente a utilização do plástico convencional. Em vez disso, utilizamos biopolímero, que é um bioplástico.

As ferramentas são fabricadas com até 97% de matérias-primas renováveis e naturais e são maioritariamente produzidas sem a utilização do recurso finito petróleo.
A Green Line é produzida na Alemanha.
digitalisierung-arbeitsprozesse-weicon

Digitalização em vez de pilhas de papel

Em média, são impressas diariamente 18,7 folhas de papel por pessoa nos escritórios alemães (fonte: Papierlos Arbeiten Monitor 2020 - Fellow Digitals). No entanto, muitas empresas já perceberam que a digitalização dos processos pode reduzir significativamente o consumo de papel. Já tomámos algumas medidas nesta área e, por exemplo, tornámos o nosso arquivo de facturas sem papel ou digitalizámos processos no armazém e no processo de expedição.

Apesar destas poupanças, estamos conscientes de que também temos uma maior necessidade de caixas de transporte - devido ao crescente comércio online - que não pode ser evitada. Ao contrário dos pesados ficheiros de papel.
regenwasser-sammeln-zisterne

Recolha de água da chuva

A água é preciosa. É por isso que mandámos instalar uma cisterna subterrânea para a água da chuva, que pode armazenar até 30.000 litros, para irrigar as nossas instalações exteriores. Para além de recolher e armazenar água, tentamos, naturalmente, reduzir ao máximo o nosso consumo de água, por exemplo, instalando arejadores especiais para poupar água.

nachhaltigkeit-weicon-massnahmen

Mesmo os pequenos passos fazem a diferença

O que é verdade para os particulares também é verdade para as empresas: mesmo pequenas mudanças de comportamento podem ajudar a proteger o ambiente. Para nós, isto inclui coisas como mudar de pilhas para baterias recarregáveis para o teclado e o rato, leite para o café em jarros em vez de potes de leite de plástico ou mudar para toalhas de papel com certificação FSC. Estes pequenos pormenores podem parecer triviais, mas reduzem o desperdício. Por vezes, basta olhar um pouco mais de perto para fazer a diferença com pouco esforço.

spenden-soziale-projekte

Dizer adeus ao material publicitário

Canetas, porta-chaves e chocolates no Natal. Há alguns anos, deixámos de presentear os nossos clientes com este tipo de brindes promocionais. Não porque não gostemos dos nossos clientes, mas porque acreditamos que podemos ser mais responsáveis com os recursos do nosso planeta e que o dinheiro que gastamos nestas “pequenas coisas” pode ser melhor investido em projetos sociais.

Empresa Ökoprofit

A propósito, muitas das nossas pequenas e grandes medidas, mas também muitas das nossas ideias para o futuro, foram desenvolvidas a partir do projeto Ökoprofit. O Ökoprofit é um projeto de cooperação a nível nacional que fornece informações e conhecimentos especializados para apoiar as empresas na redução dos custos operacionais através de medidas de proteção ambiental e climática. Assim, os recursos naturais são preservados e o CO2 é poupado. Participámos com sucesso no projeto em 2019/20.


FZ_siegel_kn_unternehmen
CO2-Kreislauf-Kompensieren-Reduzieren-Vermeiden

Sustentabilidade: uma visão holística

A ação deve ser orientada pelo princípio da sustentabilidade e por uma abordagem holística. O que é que isso significa? A sustentabilidade baseia-se em três pilares igualmente importantes: o impacto ambiental, económico e social. Com estes pilares, as empresas podem definir orientações para uma ação sustentável. O seu objetivo é assegurar e melhorar o desempenho ambiental, económico e social das sociedades.

Relatório de Sustentabilidade WE Care

Temos o prazer de apresentar o nosso Relatório de Sustentabilidade 2024.


WEICON Nachhaltigkeitsbericht

Descarregar aqui

A dimensão social


A sustentabilidade envolve muito mais do que a implementação de objectivos ambientais. As considerações sociais (para além das ambientais e económicas) são um dos três pilares. Desde 2017 que apoiamos instituições de caridade em todo o mundo, incluindo organizações que lutam pelo ambiente e pelo bem-estar das pessoas e dos animais. Os nossos funcionários decidem quais as organizações a apoiar com os nossos donativos.
lichtstrahl-uganda-sponsor-weicon

Carbon neutrality


Our headquarters in Germany are carbon neutral – but what exactly does that mean?

In general, a company is considered carbon neutral if all the climate-damaging emissions or greenhouse gases it produces are offset by a certified carbon offsetting company.

We understand that the voluntary offsetting of unavoidable emissions is essential to tackling climate change. For this reason, Fokus Zukunft GmbH & Co KG has calculated the climate impact of our headquarters in Germany according to the GHG Standard. We provided the necessary data for the calculation in advance. By purchasing climate protection certificates for the years 2022 and 2023, we offset the greenhouse gas emissions that we produce. With these certificates, we support a hydropower project in Türkiye that was certified under the leadership of VERRA based on the Verified Carbon Standard.

In the future, we would like to have regular recertifications carried out in order to fulfil our responsibility permanently. In the long-term, we aim to record our worldwide CO2 emissions and offset them for all our subsidiaries as well.

Anyone who wishes to know what exactly a carbon footprint is, which greenhouse gases are included in the calculation or what happens to the CO2 certificates after they have been purchased will receive answers to these questions in this detailed explanation.



wasserkraftprojekt


The hydropower project provides affordable and clean energy, creates decent jobs and economic growth, and contributes to climate protection by eliminating the use of fossil fuels. We chose Türkiye as a location for “personal reasons”, as we have our own branch here.



O que é que o futuro nos reserva

A ação sustentável não é um item de uma lista de tarefas que se pode riscar num determinado momento. A ação sustentável é um processo sem fim.

Sabemos que não somos perfeitos. Ainda há muitos desafios que temos de enfrentar para criar uma empresa ainda mais “verde”.

Não podemos fazer milagres e transformar cola em rebuçados, mas estamos constantemente a rever a implementação de várias questões e processos de sustentabilidade. Por exemplo, estamos atualmente a analisar novas medidas de eficiência energética nos edifícios existentes. Isto inclui a utilização de novas tecnologias em termos de iluminação, ar condicionado, aquecimento, etc. ou a expansão dos nossos sistemas fotovoltaicos.

A sustentabilidade e a gestão ambiental são complexas e demoradas. É por isso que a WEICON tem um colega, Henning Voß, que, como membro da nossa equipa de gestão EHSC (Environment + Health + Safety + Compliance), é responsável por este tópico.

henning-voss-weicon
„Mesmo sendo uma empresa química, podemos fazer muito para garantir a sustentabilidade. Juntamente com colegas e profissionais externos, avalio regularmente o que podemos fazer da melhor forma possível.“

HENNING VOß, DIRECTOR DE GESTÃO DA EHSC NA WEICON

A-Z da sustentabilidade

Se quiser saber mais sobre sustentabilidade - seja em geral ou em relação à WEICON - encontrará muita informação no nosso A-Z da sustentabilidade. Aqui explicamos, por exemplo, o que é uma pegada de carbono empresarial ou o que significam os Objectivos de Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas.

Anfangen (starting)

Just start! Can you do anything wrong when it comes to climate protection? For fear of being accused of greenwashing, some companies seem paralysed and remain hesitant regarding sustainability measures despite good intentions. But if you do nothing at all for fear of doing something wrong, you are definitely doing something wrong!

Balance

Our consumption (such as energy or fuel consumption) is converted to the CO2 equivalent using emission factors. This figure is the result of the emissions balance on which our climate protection strategy is based. One tonne of methane, for example, represents 25 tonnes of CO2 equivalent.

Corporate Carbon Footprint

Together with Fokus Zukunft GmbH & Co. KG, we measured our corporate carbon footprint in Germany in 2022 based on the Greenhouse Gas Protocol. The carbon footprint is divided into Scope 1, 2 and 3. Scope 1 includes all self-generated emissions (for example, emissions generated by combustion in one’s own facilities). Scope 2 includes emissions associated with purchased energy (for example electricity). Scope 3 includes emissions from services provided by third parties and purchased preliminary services (for example business travel, paper consumption, etc.). We have tried to calculate our carbon footprint in Germany as comprehensively as possible – Scope 3 emissions can only be partially accounted for, however, as not all processes along the entire value chain are known to us or can be influenced by us.



Chemicals

Many of our products are based on chemical substances that give them their specific properties, such as high adhesive strength or an especially high resistance to weathering. We pay close attention to the numerous legal requirements for our products and analyse and evaluate them further according to our own strict standards – also with regard to environmental compatibility.

Digitalisation

Many companies have now realised that the digitalisation of processes can significantly reduce C02 emissions in many areas. We have already taken several measures to digitalise our processes. For example, we have made our invoice filing or personnel administration paperless. We have also digitised processes in the warehouse and in the shipping process and replaced many face-to-face events with digital meetings.

Employer branding

Voluntarily reducing emissions and offsetting unavoidable emissions increases awareness among our employees, suppliers and customers for the way we use resources. Positioning ourselves as a sustainable employer is an integral part of our employer branding strategy.

Fahrrad (bike)

Thanks to our bike leasing offer, our employees can make their way to work pollution-free. Of course, colleagues who live far away are still dependent on their car, but many people from Münster arrive by bike – as befits our bicycle-friendly city.

Ganzheitlich (holistic)

Those who are serious about the fight against climate change do not merely rely on offsetting CO2 through climate certificates. Only companies who take a holistic view of the three main pillars of carbon neutrality – i.e. saving, reducing and offsetting CO2 – achieve more than mere damage limitation.

Home office (remote work)

Working from home makes it unnecessary for many of our employees to travel to work by car, thus reducing the burden on the environment and, additionally, on the wallet.

International climate protection

Climate change is global, so it does not matter where in the world CO2 is offset. The Kyoto Protocol, which is binding under international law, stipulates that climate protection projects that avoid or store greenhouse gas emissions should be located where they are most economical. Many projects are therefore carried out in emerging and developing countries, where they are also intended to contribute to improving the economic, social and environmental situation.

Junges (young) team

Many young people work at WEICON. The average age at our headquarters in Germany is 37. It is no secret that sustainability is becoming increasingly important, especially for the younger generations, and often plays a role in the choice of employer. All the more reason for a company to address this issue.

Kommunikation (communication)

Do good and talk about it. Many companies do not dare to speak openly about their sustainability measures for fear of greenwashing accusations. But honest and transparent communication can help inspire other companies and encourage them to take action themselves.

Long-term

We do not purchase our carbon neutrality for marketing purposes. By means of additional C02 reduction and avoidance measures, we wish to show that we are making a long-term and serious contribution to climate protection and to a world worth living in tomorrow.

Messen (trade fairs)

We have reduced our participation in trade fairs, thus saving many flights, nights in hotels and kilometres driven by car. We have currently scaled down our presence at domestic fairs to the most important four or five ones.

Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen (United Nations Sustainable Development Goals)

The United Nations has set 17 sustainable development goals. The goals take into account all three pillars of sustainability (environmental, economic and social) and include the fight against climate change. Here you can find more information on the 17 goals With our certification as a carbon-neutral company, we support a compensation project in Türkiye that includes three of the sustainability goals.

ÖPNV (public transport)

Despite our location in an industrial area, we are directly connected to the public transport system via a nearby bus stop. In various industry associations, we repeatedly advocate, for example, that the frequency of buses be further expanded to make public transport even more attractive.

People – Planet – Profit

These terms refer to the three pillars of sustainability. With these three, equally-important pillars, companies can specify guidelines for sustainable action. The aim is to ensure and improve the environmental, economic and social performance of societies in this way.

Quality

We attach the utmost importance to quality. This means that we pay attention to both high-quality materials and the usefulness of our products. We don’t include products that are especially harmful to the environment nor products that offer no additional technical benefit in our product range.

Reducing

We are reducing our CO2 impact in many areas along the value chain. Our specific measures for CO2 reduction are explained on this page.

Spenden (donations)

We have been supporting charitable organisations around the world since 2017. Among them are associations that campaign for the environment and the welfare of people and animals. Our employees decide on which organisations to support with our donations.

Treibstoff (fuel)

Our vehicle fleet requires a large amount of petrol and diesel. That is why we are gradually converting our vehicle fleet in Germany to regenerative drives.

Umverpackungen (repackaging)

We banned plastic blister packs from our tool range at the beginning of 2020. Since then, we have been packaging our WEICON TOOLS in recyclable cardboard boxes, thus saving around six tonnes of plastic every year. Read more



Corporate values

As a company, we hold certain values that guide our everyday actions. In addition to respect, openness, solidarity, communication and reliability, we also count responsibility and sustainability among our corporate values. Responsible and sustainable action is very important to us, which is why we continue to focus our actions on sustainability in addition to the measures we have taken so far.

Vermeiden (saving)

Saving CO2 should be part of any sustainability strategy. Because even if we offset a tonne of CO2 elsewhere in the world, it remains a tonne of CO2. That is why we regularly examine and evaluate existing processes at our company to find out whether they can be optimised further in terms of sustainability.

Work-life balance

For us, sustainability also means consciously paying attention to people (human resources), starting with the people in our company. For example, we ensure that our employees benefit from a good work-life balance.

Generation X, Y and Z

When WEICON was founded in 1947, environmental issues played a minor role for many companies. We were no exception in that respect. But for the following generations Y and Z, the topic of sustainability is increasingly gaining in importance – also at WEICON. Being a millennial herself, Managing Director Ann-Katrin Weidling represents the fourth generation of our family business. It is extremely important to her that WEICON makes its own significant contribution to climate protection.



Ziele (targets)

Sustainable action is not an item on a to-do list that you can tick off at some point, but a continuous process. We never stop setting ourselves new targets to reduce our CO2 emissions wherever we can.